Tu mal byť nadpis: Zdravotníctvu sa vďaka Kalavskej darí. Ale bola by to úplná sprostosť.

Autor: Janka Cigániková | 16.5.2019 o 20:44 | (upravené 16.5.2019 o 21:06) Karma článku: 2,71 | Prečítané:  1055x

Prostredníctvom zdravotníctva vieme zlepšiť kvalitu života občanov. Zároveň však patrí medzi jednu z najnákladnejších oblastí. Najhumánnejšie preto je,ak za každé jedno euro v zdravotníctve dostanú pacienti maximálny možný úžitok,

... aby sme tak vedeli pomôcť čo najväčšiemu množstvu ľudí. Totiž, ak sa na jednej strane rovnice plytvá, na druhej sa niekto nedostane na vyšetrenie, alebo mu neschvália liečbu.

Preto všetci a najmä členovia vlády, musia len a len vítať projekty snažiace sa zamedziť zbytočnému plytvaniu. Takýmito projektami sú jednoznačne Revízia výdavkov v gescii Inštitútu zdravotnej politiky (IZP) na Ministerstve zdravotníctva (MZ) a Útvaru hodnoty za peniaze (UHP) na Ministerstve financií, ale tiež správa Implementačnej jednotky (IJ) na Úrade vlády.

Tieto dokumenty sú po rozpočte snáď najdôležitejšími, pretože sú hnacím motorom pozitívnych zmien, ak sa dejú. A ak sa nedejú, tak sú úplne jasným, ale užitočným zrkadlom odrážajúcim úbohý stav. Bohužiaľ, pod vedením ministerky Kalavskej (SMER) sú práve tým škaredým zrkadlom.

ZBYTOČNE SA HNEVÁŠ NA ODRAZ, KEĎ JE TVOJA TVÁR ZNETVORENÁ

Keď sa začítate v spomenutých dokumentoch zistíte, že celkový stav zdravotníckych záväzkov bol ku koncu minulého roka v objeme 1,51 mld. €. V porovnaní s rokom 2017 tak došlo k nárastu o vyše 50 miliónov €. Najväčší rast záväzkov zaznamenali zdravotnícke zariadenia v pôsobnosti MZ SR. Presne tak, štátne nemocnice.

Vývoj záväzkov spolu na úrovni istiny v rezorte zdravotníctva- stav

Poviete si, že to je dobre, lebo veď liečia ľudí. Áno, medzi hlavné príčiny zadlžovania nemocníc patria prevádzkové straty. V porovnaní s rokom 2016 dokonca stúpli o vyše 20 mil. €, hoci mali podľa plánov klesnúť o 5 mil. €.  Ale...

Na grafe IJ zobrazujúcom prevádzkové náklady vybraných nemocníc vidíme, že úspory neboli dosiahnuté v žiadnej z troch kategórii sledovaných nákladov. A čuduj sa svete, dlhy sa najviac zväčšili v takých oblastiach ako je pranie, upratovanie, stráženie, poradenské služby a pod. Teda práve v nemedicínskych oblastiach narástli náklady medziročne až o štvrtinu (6,4 mil €), nie v medicínkych.

Nemocnice tiež platili príliš veľa za energie. Sčasti to spôsobuje nárast cien. Ale sčasti to, že kým štát v iných oblastiach kontrahuje energie v priemere na 3 roky, v zdravotníctve si veselo zazmluvňuje energie každá nemocnica zvlášť a niekedy len na 4 mesiace. Keby vyjednávali spoločne a na dlhšie, neušetrili by len dĺžkou kontraktu, ale aj úsporami z rozsahu. 

NEPLATIA ODVODY A NAKUPUJÚ DRAHO

Štátne nemocnice opäť neplatia odvody za svojich zamestnancov. V roku 2018 ôsmim z 13 sledovaných nemocníc vznikli pohľadávky voči Sociálnej poisťovni v celkovej výške 100 mil €. A to im boli v minulosti odpustené, na rozdiel od krajských, alebo súkromných nemocníc. Alebo aj na rozdiel od kohokoľvek z nás.

Ďalšími opatreniami, ktoré sa nedarí plniť  sú nákupy liekov, špeciálneho zdravotníckeho materiálu a diagnostiky (okrem CT a MR). Aj tieto výdavky rástli, v porovnaní s rokom 2017, v ktorom sa ich darilo predchádzajúcemu ministrovi udržať na uzde.

ZDANIE KLAME

Správa o stave dlhu predložená vláde však hovorí, že napriek tomu, že sa nedarí optimalizovať procesy, stav záväzkov nemocníc po lehote splatnosti sa znížil. Človek by sa aj potešil, kým nečíta ďalej:

“ Zníženie stavu záväzkov, ako aj zmena tempa rastu záväzkov v aktuálnom období, je výsledkom realizácie oddlžovania zdravotníckych zariadení, v rámci ktorej si v roku 2018 univerzitné a fakultné nemocnice zo svojho účtovníctva reálne odpísali záväzky vo výške 102,13 mil. €.”

Dokument ďalej uvádza, že bez tohto oddlženia by stav záväzkov po lehote splatnosti bol o 112 mil. € vyšší. To znamená, že dlh rástol napriek revízii výdavkov v zdravotníctve a opatreniam z nej vyplývajúcich, a aj napriek ozdravným plánom nemocníc. Ani trochu sa nedarí posunúť v trende zadlžovania nemocníc.

RIEŠENIA

Týmto problémom by veľmi pomohlo, ak by fungoval Úrad pre riadenie podriadených organizácií (URPO), ktorý ma za úlohu riadiť štátne nemocnice ako sieť. Cez tento úrad by tak mohli nemocnice spoločne obstarávať, kontrahovať, ale najmä, mohli by sa vzájomne porovnávať. Pomohlo by zverejňovanie týchto benchmarkov, dokonca porovnanie so súkromným sektorom a následný tlak na riaditeľov nemocníc. URPO tiež veľmi vážne zlyháva v kontrole povinného zverejňovania zmlúv nemocnicami na Centrálnom registri zmlúv. O čo, že ak to nikto nekontroluje, že sa to nerobí poriadne? A zabudne sa najmä na tie zmluvy, pri ktorých sa to hodí. 

Tiež by pomohlo, keby sme reálne odmeňovali vedenie nemocníc na základe ich výsledkov a  prestali dokola oddlžovať. Miesto toho by sme vytvorili podmienky pre zreálnenie platieb za výkony. Inými slovami, ak nemocnice dostanú za liečbu pacienta zaplatené tak, že sa im to oplatí a zároveň budeme strážiť, aby sa v nich neplytvalo, zostane im zisk. No a ten môžu použiť na investície, opravy, platy, prípadne splátky záväzkov.

Implementácia stratifikácie nemocníc, plná funkcionalita DRG a eZdravia patria tiež medzi kľúčové hodnotové opatrenia rezortu. V súčasnosti sa ale tieto opatrenia stále neplnia úplne.  

MôŽE ALE NEPOMôŽE

Zaujímavosťou je, že ministerka by mohla svojim nemocniciam pomáhať viac. Bohužiaľ, je neschopná. V období rokov 2017 -2019 získal rezort spolu 240 mil. € na investície do štátnych nemocníc (kapitálové výdavky). Ministerstvo však pridelilo svojim zariadeniam celkovo len 118,9 mil. €. To nie je ani polovica. Nie, že by sa mi táto nespravodlivá pomoc pre štátne nemocnice páčila, ale keď už ju teda presadili a vylobovali, nemusela by padať na neschopnosti. Neschopnosti obstarávať (áno zákony sú komplikované, viem) a neschopnosti určiť na čo ich treba minúť. To je dilema, čo? No reálne, nemáme žiadny kľúč pre prioritizáciu projektov a už vôbec nie taký, ktorý by lícoval so stratifikáciou.

VIZITKA MZ SR

Všetky dokumenty hodnotiace zdravotníctvo poukazujú na celkové zlyhanie MZ SR, ktorému sa vlastne nedarí takmer nič - ani ozdraviť nemocnice, ani čerpať kapitálky, ani získať viac prostriedkov do sektora, ani pokročiť s novou Univerzitnou nemocnicou v Bratislave (uverím, keď uvidím), ani vytvoriť jasný nárok pacienta alebo pravidlá pre zisk poisťovní. A ak sa niečo podarí, obvykle to stojí veľké peniaze a má to stále nedostatky (napríklad eZdravie).  Ministerka, ktorá bojuje proti vlastným analytikom, len aby bola za peknú, je už len taká maličkosť.

A preto Vám milí analytici IJ, IZP, UHP v predvolebnom období prajem, aby sa Vás nepokúsili zbaviť tak, ako to svojho času urobila ministerka Lubyová (SNS) s Inštitútom vzdelávacej politiky a Richard Raši (SMER) len nedávno s projektom Hodnoty za peniaze. Vydržte. Vašu prácu si viacerí veľmi vážime. 

 

Volám sa Janka Cigániková, som tímlíderkou SaS pre zdravotníctvo a spolu s kolegami bojujeme v parlamente za to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. Na Facebooku ma môžete sledovať TU , na Instagrame TU  a na YouTube  TU.

Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť. Ďakujem.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Ak sa potvrdia väzby Jankovskej na Kočnera, Gál tajomníčku odvolá

V prípade, Smer bude na Jankovskej zotrvaní trvať, Gál zváži svoje pôsobenie na ministerstve.


Už ste čítali?