Zanedbaná starostlivosť, nespokojnosť s podanou liečbou, neoprávnený výber poplatkov, neetický a nehumánny prístup a mnoho iných vecí ťaží nášho pacienta. Žiaľ väčšina Slovákov nevie ani o tom, že ako pacienti majú svoje práva, ktoré sú definované okrem legislatívy aj v tzv. Charte práv pacienta. Samozrejme nájdu sa aj takí, ktorí ich poznajú, ale príslušné úrady a inštitúcie si ich problém a prípadnú sťažnosť pohadzujú medzi sebou ako horúci zemiak, až kým to pacient nevzdá. Zostane nám tak na jednej strane nespokojný frustrovaný pacient (v horšom prípade doslova obeť), ktorý to zdravotníkom dáva pocítiť. Na strane druhej je nespokojný personál, ktorý za svoju prácu nedostáva adekvátnu odmenu, po rokoch sa cíti nedocenený a nevidí dôvod robiť niečo navyše. Poviete si, nech to nerobí, keď nechce, veď je to poslanie. No len z poslania deti nenakŕmite, ani účty nezaplatíte. A robiť v zdravotníctve už naozaj nemá kto, čo je zas problém najmä pre pacienta.
NÁROK PACIENTA
Nárok je jasná definícia toho, čo má pacient dostať zo svojho verejného zdravotného poistenia a kedy a čo si má doplácať. Viem, nie je to atraktívne, ale na rovinu priznávam, pacient nemá mať nárok na všetko zadarmo. Najmä kvôli sebe samému, pretože to znamená, že zdravotnú starostlivosť môže dostať neskoro. Alebo sa jej nedožije vôbec. Zdroje budú proste vyčerpané inými, zväčša tými, čo majú známosti, alebo peniaze.
Je to ako s autami, alebo akoukoľvek inou komoditou. Ak totiž dáme zajtra všetkým autá zadarmo, okamžite sa minú a pred predajňami vzniknú nekonečné rady. Najprv sa minú baworáky a mercedesy, neskôr aj škodovky. Niektorí tak síce dostanú naozaj auto zadarmo, dokonca si jednotlivci uchytia aj viac ako potrebujú (tie budú v časoch nedostatku draho predávať), ale na mnohých sa nedostane vôbec, alebo nikdy. Automobilky nebudú stíhať vyrábať, obchody predávať a napriek snahe budú ľudia predajcom nadávať. Tí o chvíľu rezignujú, budú nahnevaní a nevrlí.
Asi uznáme, že zdravie má väčšiu hodnotu ako auto, preto je po zdravotnej starostlivosti obrovský dopyt. Slávne "zadarmo", spôsobuje veľké trápenie. Nie je totiž realitou a ani nemôže byť, tak veľký dopyt spoločnosť nie je schopná zaplatiť. Toto zákonite vedie ku kriveniu pravidiel, amorálnemu konaniu a zároveň to prispieva aj k tomu, že niektorí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti si nárok definujú sami. To v mnohým prípadoch zaťažuje najmä peňaženku pacienta. Pre lepšie porozumenie si môžeme uviesť príklad. V roku 2018 bol ročný rozpočet slovenského zdravotníctva z verejných zdrojov takmer 900€ na občana, no každý občan si doplácal z vlastného vrecka ešte cca 200€ (v tejto sume nie sú zahrnuté platby mimo systém v podobe korupcie). Tak aké zadarmo?
POISTENIE MÁ POMÁHAŤ TÝM, KTORÍ TO POTREBUJÚ
Prvoradou úlohou zdravotného poistenia je pokrývať finančné a zdravotné riziká, ktoré si pacienti nie sú schopní uhradiť. Dnes je to presne naopak. Prispievame všetkým ľuďom pár centov na lieky, ale nevieme kúpiť dieťaťu vozíček, alebo zaplatiť onkologickú liečbu.
POVEDZME SI PRAVDU
Pri riešení rôznych situácií v zdravotníctve je dôležité, aby boli vždy zohľadnené odborné kritéria a aby stredobodom záujmu bol pacient. Sľubovať pacientom, že všetko dostanú zadarmo a popritom bude o nich dobre postarané je zákerné klamstvo. My v SaS máme jasný plán ako sa postarať o pacienta a máme odvahu hovoriť pravdu.
Volám sa Janka Cigániková, som tímlíderkou SaS pre zdravotníctvo a spolu s kolegami bojujeme v parlamente za to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. Na Facebooku ma môžete sledovať TU , na Instagrame TU a na YouTube TU.
Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť. Ďakujem.