Takto to dopadlo:
Ako ste videli, u kontaktovaných lekárov nebolo možné sa objednať bez poplatku. Dokonca u niektorých nebolo možné ani len prísť počkať pred ambulanciu. Aby ste boli ošetrení je nutné vždy uhradiť poplatok.
S takýmito prípadmi som sa stretla aj na úrade Bratislavského samosprávneho kraja, kde som v lete stážovala. Jedným z najčastejších problémov ľudí sú práve poplatky u lekára, ktoré sú vyberané nezákonne a často nad rámec možností pacientov. Stretla som sa napríklad s prípadom mamičky, ktorá potrebovala vyšetrenie pre svoje 2 deti, ale musela za každé z nich zaplatiť vstupný poplatok 60eur. Lekárka pritom bola plne zazmluvnená ich zdravotnou poisťovňou.
Dokazovanie býva zdĺhavé, pretože prekračovanie zákona sa rafinovane schováva za slovíčkarenie. ,,Previnilci´´ to zariadili tak, že platíte akože portálu za akési technické služby, nie lekárovi za objednanie. Portál má samozrejme následne zmluvu s lekárom.
Ako to riešiť?
TAK AKO DOTERAZ
A rovnako bezvýsledne. Môžeme lekárov skúšať pokutovať, zatvárať, trénovať ďalej úradníkov, ktorí to majú dokazovať, míňať ich nami platení čas na nekonečné sa dohadovanie s portálmi a lekármi. Môžeme rozčuľovať pacientov a kriminalizovať obe strany.
ALEBO
Môžeme umožniť pacientom platiť a lekárom vyberať poplatky za objednanie na čas, pričom budeme strážiť ich výšku. Ide totiž o to, že ak úplne zákonom zakážeme niečo, o čo majú ľudia záujem, donútime lekárov hľadať si rafinované cestičky ako pacientom vyhovieť a sebe finančne vypomôcť. Ale presúvame tak celú poplatkovú politiku do šedej zóny, kde ju nevieme nijak regulovať alebo strážiť.
Naproti tomu ak umožníme legálne vyberanie poplatkov do znesiteľnej hranice, načo by lekári riskovali a ešte aj platili nejakému portálu? Treba si uvedomiť, že dnes tak robia, pretože inú možnosť v podstate nemajú. A ak nevyužívajú portály, objednávanie funguje často na poplatkoch pod stolom, bomboniérach, známostiach. Nie je to správne, ani spravodlivé.
O OBJEDNÁVANIE NA TERMÍN JE VEĽKÝ ZÁUJEM
Vyberanie poplatkov je vo veľkom rozbehnuté práve preto, lebo je o neho enormný záujem. Nasledujúci obrázok je výstup z prieskumu, ktorý v roku 2016 robilo NCZI. Vyplýva z neho, že až 72% pacientov má záujem o možnosť zaplatiť si za konkrétny termín u lekára. Ten istý prieskum dokázal, že záujem je naprieč všetkým vekovým skupinám.
OBJEDNÁVANIE BY MALO BYŤ SÚČASŤOU VYŠETRENIA
Áno, súhlasíme, malo by byť. Ťažko nesúhlasiť. Nepotrebujeme zákon. Stačilo by, aby štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa začala odmeňovať poskytovateľov za objednávanie jej poistencov na termín. Neskôr by mohla sankcionovať tých, ktorí to nerobia. Menšie poisťovne, v obave že prídu o poistencov, by sa iste prispôsobili. Hovoríme to už dávno, píšeme to aj v reforme. Napriek tomu, stále žiadna zmena. Zrejme si táto zmena počká na nás. Ale dovtedy...
PREDKLADÁME NÁVRH ZÁKONA
Podľa ktorého vznikne priestor 1 hodinu denne (5 hodín týždenne) na objednávanie terminovaných pacientov za poplatok v maximálnej výške 10 Eur. Tieto hodiny budú môcť byť len na začiatku alebo na konci ordinačných hodín lekára a budú jasne vyznačené, aby neobjednaní pacienti necítili diskomfort.
PREČO PRÁVE MAX 10 EUR
Snažili sme sa stanoviť poplatok vo výške, ktorá lekárom pomôže a pacientov nezruinuje. Táto suma je maximálna, ak lekár chce mať konkurenčnú výhodu môže dať nižšiu sumu, poprípade žiadnu. To bude len dobre. Je potrebné ale povedať, že aj plná suma je výrazne nižšia ako smeráckych 30 EUR za tzv. doplnkové hodiny, ktoré budeme platiť od januára, ak tento návrh neprejde.
WIN-WIN –WIN SITUÁCIA
Návrh možnosti plateného objednávania na termín je výhodou nie len pre lekárov a ambulancie. Tie ošetria denne štyroch pacientov za poplatok, získajú ročne skoro 10 tis. EUR. No a 10 tisíc EUR ako investícia v ordinácii Vášho lekára sa oplatí aj Vám, aj keby ste zrovna Vy objednávanie na termín nevyužili. Budete čakať v krajšej čakárni, mať lepšie vybavenú ordináciu, lepšie prístroje, spokojnejšieho lekára, či sestru. Nehovoriac o tom, že sa presunie časť pacientov z bežnej doby do objednávanej a tak budete čakať menej. Takéto riešenie je víťazstvom pre všetky strany.
Na záver by som rada náruživým diskutérom zopakovala, že ide o možnosť platiť, nie povinnosť. Ak sa Vám to nepáči, proste sa neobjednávajte a čakajte ako doteraz. Ale nebráňte iným, aby tak urobili a investovali tak do služieb a priestorov, ktoré sa tak skvalitnia aj pre Vás. Bude to podstatne transparentnejšie, spravodlivejšie, plne legálne a zvýši to príjmy do zdravotníctva.
O tomto návrhu sa bude rokovať na konci tejto parlamentnej schôdze. Ak Vás táto téma zaujíma, sledujte ma.
Volám sa Janka Cigániková, som tímlíderkou SaS pre zdravotníctvo a spolu s kolegami bojujeme v parlamente za to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. Na Facebooku ma môžete sledovať TU , na Instagrame TU a na YouTube TU.
Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť. Ďakujem.