Keď e-Health nerozbehne ani lekár s dvoma atestáciami pracujúci v Esete

Autor: Janka Cigániková | 22.1.2018 o 14:15 | (upravené 22.1.2018 o 16:01) Karma článku: 10,53 | Prečítané:  22527x

V sobotu som sa zúčastnila inštalácie čítačky karty zdravotníckeho pracovníka s Petrom Kováčom, ktorý okrem toho, že pracuje pre počítačovú firmu Eset, má 2 vysoké školy, 2krát titul PhD. a 2 lekárske atestácie.

Ako to dopadlo, si môžete pozrieť: 

Tak priatelia, na toto musíte byť naozaj odolní, pretože teraz sme len nainštalovali čítačku. Je to pritom len vstupná brána do eZdravia. Skutočné problémy začnú, až keď sa prihlásite. 

Zozbierala som podnety od lekárov. Musím konštatovať, že všetky dnešné problémy sú výsledkom absolútneho zanedbania 4 faktorov:

-          zanedbaný manažment celého projektu aj jeho jednotlivých častí s jasnou zodpovednosťou a kompetenciami;

-          zanedbaná komunikácia so zdravotníkmi;

-          hlboký nezáujem o problémy poskytovateľov;

-          neschopnosť reálne si povedať, kde sme, kedy a ako sa posunieme.

ZOZNAM NEDOSTATKOV:

-          pacientsky sumár je nepovinný, nepoužíva sa, nie je jasné, kto ho má nahodiť a za akú odmenu;

-          nepripravené jednotné číselníky laboratórnych testov a výsledkov;

-          nejednotné číselníky pre predpisovanie liekov a zdravotných pomôcok –  to sa obišlo tak, že sa to nechalo na poisťovne, každá má svoj číselník. Recepty sú teda jediné funkčné – ak by lekári správne podpisovali preskripčné záznamy svojím elektronickým preukazom zdravotníckeho pracovníka (ePZP).

-          e-recept v čisto elektronickej podobe neexistuje;

-          často nesedí kód lekára alebo poskytovateľa alebo iná drobnosť z databázy lekárov, ktorú má na starosť Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI). Systém vypíše lekárom, že nemajú v poriadku pracovno-právne vzťahy a nepripojí ich.

-          každý má prístup do všetkých odborností. NCZI problém s pracovno-právnymi vzťahmi vyriešilo tak, že zrušilo kontrolu na pracovno-právne vzťahy. Teda dnes röntgenológ môže napísať interný nález;

-          v databáze nie sú všetci pacienti. Deti narodené v rokoch 2016, 2017, plus niektorí cudzinci a dospelí "neexistujú".

-          pri dlžníkoch  eZdravie neumožňuje zápis ani preskripciu, dokonca ani keď už majú všetko vyrovnané, pretože systém registruje uhradené pohľadávky u dlžníkov poistného s týždňovým oneskorením;

-          nie je spustený systém preskripcie REPETETUR, t.j. opakovaný výdaj chronicky užívaných liekov po dobu jedného roka  a automatický výdaj z lekárne, čím by sa odbúrali vysoké percentá zbytočne čakajúcich v čakárňach;

-          eZdravie nemyslí na sestry – doterajšiu administratívu, ktorú robila zdravotná sestra, už robiť nemôže, čo neúnosne zvyšuje administratívnu náročnosť na lekára, ktorý má v prvom rade liečiť;

-          zdravotníci nemajú karty ePZP a PIN k nim (zhruba 50 % podľa informácií dodávateľských firiem). Drvivá väčšina požiadala do konca októbra, napriek povinnosti NCZI vydať kartu do 30 dní ich stále nemá.

-          nie je presne známe, koľko zdravotníkov má a koľko nemá karty. Je to jednoduché: počet zdravotníkov –  počet vydaných a odoslaných kartičiek. Jedine, že by štát nevedel, koľko má zdravotníkov.

-          slabá rýchlosť prenosu – prenášajú sa veľké objemy dát. Často viazne komunikácia s čipovou kartou.

-          NCZI eviduje kapitáciu načítaním od zdravotnej poisťovne  s minimálne štvormesačným oneskorenim – dôsledkom je, že systém hlási:  "Nie je súhlas pacienta na prístup k údajom – vyžiadať?", a tak sa lekár k údajom týchto svojich pacientov nedostane, aj keď sú to jeho pacienti.

-          neboli robené záťažové testy, spomaľuje sa komunikácia pri väčšom vyťažení;

-          v praxi sa nedá urobiť komunikácia na pozadí (aby lekár nemusel sledovať ako systém pracuje a mohol sa venovať ďalšiemu pacientovi), lebo keď sa spomalí internet alebo server, nazbiera a odosiela sa veľa veľkých súborov, server často padá a lekár prichádza o dáta;

-          veľké zmeny na poslednú chvíľu, eRecepty a eZáznamy sa prerábali a certifikovali v novembri a decembri 2017, niektorí dodávatelia ambulantných softvérov dostali certifikáciu tesne pred sviatkami alebo ešte nedostali;

-          dodávateľské firmy sa boja ozvať, lebo pravidlá na vydávanie certifikátov sú napísané tak subjektívne, že NCZI môže naťahovať alebo úplne zrušiť vydanie certifikátu, čo môže byť pre dodávateľov ambulantných  likvidačné;

-          komplikovanosť – napr. 3 rôzne poisťovne – 3 servery a 3 rôzne spôsoby pripojenia, každá pridelí lekárom iné meno a heslo, na základe toho to začne komunikovať priamo s poisťovňou, čiže to nejde priamo na NCZI cez jeden komunikačný kanál, ako to bolo pôvodne;

-          na NCZI chýbajú ľudia, ktorí sa do hĺbky rozumejú problému;

-          na NCZI nie sú ľudia, ktorí boli pri zrode eHealthu, dnes eZdravia. Firma Aseco systém prebrala, ale aj tá potrebuje čas na orientáciu v komplikovanom probléme;

-          systém vyhadzuje chyby, s ktorými si nevie zdravotník rady a nemá sa na koho obrátiť. Neznáma správa, neidentifikovateľná chyba, neznáma chyba – to je len zopár problémov, ktoré systém vyhadzuje;

-          NCZI nemá žiadny tím ľudí, ktorí by odborne komunikoval s dodávateľmi ambulantných SW o riešení takýchto problémov, ktoré sú vyslovene chybami eZdravia;

-          dodávateľské firmy majú kapacity vyťažené kvôli chybám na strane NCZI  + vykonávajú nové inštalácie a nové aktivácie. Neostávajú kapacity na doškoľovanie už zapojených zdravotníkov;

-          zdravotníci si za pomoc od dodávateľov ambulatného SW musia platiť, keďže tieto sa momentálne nestíhajú venovať ničomu inému a sú plne vyťažené,

-          zdržanie lekára pri práci - niektoré karty pýtajú PIN po každej komunikácii, ak chce lekár správu z dekurzu odoslať do eZdravia, musí urobiť 4 prekliknutia (nie jedno ako sa v médiách zavádzalo) - t.j : vyšetrenie, z dekurzu, odoslať +vytlačenie lekárskej správy z e-dekurzu s podpisom = zdržanie minimálne 1minúta (nerátam prekliknutia k výmennému lístku a jeho vytlačenie (do 30 sekúnd). Treba povedať, že tento problém by mali riešiť dodávatelia ambulantných SW;

-          systém niekedy odosiela nález sekundu, ale sú výkyvy, keď pri každom treťom pacientovi sa krúti koliesko aj pár minút. Lekár musí byť odpojený a prichádza o dáta;

-          vzniká chaos v údajoch. Často sa stáva, že pacient je poslaný napr. na odbery, alebo na rontgon, na to sa vráti k všeobecnému lekárovi a ten vyšetrenie dokončí. Lekár si však nevie nechať otvoreného pacienta na pozadí, musí nález zavrieť a tak sa mu odosiela do eZdravia aj čiastočný záznam. Keď potom pokračuje vo vyšetrení, urobí to ďalší čiastkový údaj, čím vzniká množstvo neúplných záznamov;

-          dodávateľské firmy odporúčajú stále tlačiť aj e-recepty, lebo sa boja, že sa recept stratí v tomto chaose v elektronickom priestore, ak padne opäť systém. Ak nemá pacient vytlačený e-recept, nedostane sa k lieku,

-          neostáva na nič čas,  dodávateľské firmy riešia základnú funkčnosť a inštalácie

-          chýba hotline pre zdravotníkov v čase, keď neslúžia (víkendy, večery,...);

-          vniká odpor a panika, keďže nábeh bol v podstate bez skúšobnej prevádzky, teraz sú lekári povinní komunikovať, ale nevedia ako si poradiť s nekonečným množstvom chýb a nemajú sa s kým poradiť, keďže všetky linky sú vyťažené;

-          NCZI a poisťovne nemajú odborné kapacity, ktoré by pomohli lekárom;

-          veľmi často odporúčajú NCZI a poisťovne zúfalých zdravotníkov na dodávateľov ambulatných SW s problémami, s ktorými tieto nemajú nič spoločné. Navyše, kým sa na to príde, za čas súkromných spoločností musia zdravotníci platiť;

-          firmy o pár ľuďoch majú zahltené linky, lekári sa fyzicky dobíjajú do firiem, lebo sa nevedia nikam dovolať;Klienti (lekári, lekárnici, sestry…);

-          podľa našich informácií, funguje len asi 10 percent amb. lekárov na tomto systéme. Už vôbec nie 50% ako tvrdí štát. Malo byť zapojených 100% lekárov, ostatní sú kriminalizovaní a hrozia im sankcie;

iInfo z lekárnického fóra k 10.1.2018:  "Od začiatku roka evidujem cca 300 eReceptov. Hádajte koľko má platný zaručený elektronický podpis lekára? Ano uhádli ste, ani jeden.“ Čiže erecept má pre lekárnikov význam akurát v tom, že im načíta hlavičku a overí pacienta s dlhom v poisťovni;

-          lekárnici dostávajú papierový recept označnený ako “hradí pacient”, ale e-recept je v režime úhrady poisťovne;

-          prichádzajú e-recepty vystavené lekármi bez preskripčného oprávnenia;

-          je možné vybrať liek poistenca VšZP cez eRecept vo viacerých lekárňach, neeviduje sa ako vydaný;

-          lekári doteraz platili 200 az 300 eur ročne na lekára, teraz to môže byť o 200 viac. Pôvodný odhad bol do 100 eur ročne, zdraželo to kvôli komunikácii cez 3 servre poistovní a nie cez  jeden NCZI.

-          lekár má liečiť, nemusí byť zdatný pri inštalácii driverov a programov. Mnohí ani nie sú, nevedia si ani nainštalovať čítačku podľa programu, tých je viac druhov. Na všetky tieto činnosti si musia zaplatiť dodávateľa;

-          na niektorých typoch programov systém vôbec nekomunikuje. Dodávateľské firmy  nevedia lekárom nijako pomôcť a tí zostávajú v patovej situácií - musia všetko nakupovať (SW, HW, čítačky…);

-          čítačka pre pacienta s klávesnicou - pacient nevie potvrdiť svoj súhlas, aj keď má elektronický OP. Lekári totiž nemajú 2 čítačky (alebo jednu dvojštrbinovú). Majú jednu jednoštrbinovú čítačku a teda pacient nemá kam svoju eID vložiť;

-          lekári a sestry neboli vôbec vyškolení ani čo sa kompetencií týka;

-          výrazné obmedzenie zdravotnej starostlivosti - lekár v tomto stave musí venovať eZdraviu priemerne 100 min. denne, tj. týždenne o jeden prac. deň pre pacienta menej;

-          čo nie je elektronické, musí byť papierové.  Lekársku správu musí poskytovateľ vytlačiť aj do svojej karty a dať podpísať informovaný súhlas, pretože e-dekurz na toto nemyslí, lekár nemá v e-dekurze zakomponovaný podpis na informovaný súhlas pacienta o liečbe (predpripravený je ale nefunguje z dôvodu nemožnosti elektronického potvrdenia pacienta),

-          lekár musí tlačiť raz toľko receptov ako doteraz, keďže na jeden recept sa vojde iba jeden liek (na pozícii druhého lieku je čiarový kód lieku);

-          Hrozia výpovede, vzniká obrovská panika medzi lekármi;

-          lekári nemajú žiadnu motiváciu sa pripájať, spôsobuje im to len problémy;

-          mnohí dôchodcovia lekári počítač ani nevideli, všetko robila sestra, teraz nemôže;

-          hrozba pokuty 3300€ (zákon 578/2004 - o poskytovateľoch §82 odsek 5) písmeno b). Minister verejne prisľúbil opakovane amnestiu len pre tých, ktorí sa aktívne snažia zapojiť. Ale zákon platí a hovorí jasne. 

article_photo (Janka Cigániková)

NAŠE NÁVRHY:

-          Nesankcionovať lekárov, naopak motivovať ochotných a schopných;

-          signifikantne navýšiť platby, prípade zaviesť špeciálny uhrádzaný “výkon v prostredí eZdravie” pre poskytovateľov, ktorí aktívne používajú  plnohodnotný systéme eZdravie (teda tak, ako je dnes definovaný zákonom). Takto sa vyrieši problém prefinancovania zvýšených nákladov poskytovateľov;

-          naopak, zmraziť navyšovanie úhrad pre zariadenia, ktoré vykazujú nezapojenosť do eZdravia;

-          je nutná väčšia osveta. Nie len technická, ale aj o kompetenciách jednotlivých zdravotníkov;

-          posilniť manažment celého projektu;

-          zapojiť nástroje celoživotného vzdelávania;

-          vyriešiť kompetencie zdravotných sestier v zákone aj v elektronickom zdravotníctve,  tak aby boli v súlade s praxou;

-          zabezpečiť možnosť, aby pacient nemusel byť do eZdravia pripojený na vlastnú žiadosť, prípadne aby niektoré záznamy (gynekolog, psycholog) neboli povinne nahrávané  -  umožniť na žiadosť pacienta rovnaký režim, aký je v prípade anonymných pôrodov aj pre iné činnosti;

-          vytvoriť odborný tím na NCZI ktorý bude komunikovať s dodávateľmi ambulantných SW a pomôže s inštaláciou a zavádzaním systému a postará sa o radikálne zníženie času, ktorí lekár potrebuje na komunikáciu so systémom.

-          Na štvrťročnej báze informovať verejnosť o vyriešených problémoch a pláne riešení v ďalšom období, teda informovať;

-          na mesačnej báze zabezpečiť možnosť verejnej diskusie so zdravotníkmi, kde sa im bude odpovedať na otázky. Zabezpečiť live vysielanie tejto diskusie a prístup médií;

-          je nutné okamžite riešiť elektronický súhlas pacienta, ktorý musí byť schopní potvrdiť informovaný súhlas, predpis a prebratie predpísaných liekov;

-          v maximálnej možnej miere skrátiť zdržanie pri práci – prekliknutia, vytlačenia a pod.;

-          spustiť možnosť vydávať opakovane lieky;

-          spustiť možnosť preskripcie aj pre dlžníkov;

-          zabezpečiť možnosť doplnenia a opravy aj po odoslaní dekurzu do systému;

-          zabezpečiť podmienky, aby sa recepty, lekárske správy a výmenné lístky nemuseli tlačiť papierovo, aby sa elektronicky preposielali aj výsledky vyšetrení, prepúšťacie správy z nemocnice.

Ak máte ďalšie problémy, dajte nám o tom v diskusii pod blogom vedieť, aby ich mohli kompetentní riešiť. Budeme ich na pravidelnej báze informovať. Spolu to dokážeme, eZdravie potrebujeme všetci. Ale potrebujeme ho funkčné.

Ako vraví môj vážený kolega, doktor Peter Osuský. Zdar a silu, priatelia!

Ak si chcete pozrieť tlačovku k tejto téme, pozerajte TU

 

Volám sa Janka Cigániková, som členkou Zdravotníckeho tímu SaS a spolu s kolegami bojujeme v parlamente za to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. Na Facebooku ma môžete sledovať TU a na Instagrame TU.

Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť. Ďakujem

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?