reklama

Mami, požičaj 600 miliónov. Naposledy, sľubujem.

Pán minister, vy ste ako bývala kedysi moja mamina, povedala som ministrovi Druckerovi na zdravotníckom výbore.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Keď som bola o pár (desiatok) rokov mladšia, dostávala som od mojej milovanej maminy vreckové. Týždenne tuším 50 korún. Samozrejme, v pondelok som ich dostala a v stredu som už nič nemala. Keď som vo štvrtok chcela ísť s kamarátmi na kúpalisko, alebo v sobotu do kina, nebolo za čo. A tak som vždy išla za maminou a prosila o pár drobných navyše. Plakala som a vysvetľovala, že ak nebudem môcť ísť, tak to neprežijem alebo budem strašne nešťastná. Slzy boli úprimné, bolo mi to veľmi ľúto. A ktorá mama sa dokáže pozerať na svoje dieťa, že sa trápi, keď mu môže pomôcť. Jasné, že urobila výnimku. Čím častejšie som dostávala výnimky, tým kratšie mi potom vydržala finančná disciplína. Až s tým jedného dňa prestala a po pár preplakaných dňoch som sa naučila nie len hospodáriť, ale aj s rastúcimi nárokmi reklamovať objem vreckového, vyjednávať a argumentovať. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

NEPOUČITEĽNÝ?

V tomto je minister Drucker rovnaký ako bola zo začiatku moja mamina. Ale ona sa na rozdiel od neho poučila. Šéf rezortu zdravotníctva navrhuje v poradí 5. oddĺženie nemocníc. Štyri predtým totiž nepomohli, tak prečo to nezaokrúhliť na 1,5 miliardy eur, ktoré zaplatia, ale opäť nepocítia pacienti.

Budeme hlasovať proti tomuto návrhu zákona. Takýto nesystémový spôsob riešenia považujeme za nesprávny najmä preto, lebo odmeňuje tých, ktorí zle hospodárili a trestá tých, ktorí doteraz suplovali štát a dodávali do neplatiacich a zadĺžených nemocníc zdravotnícky materiál, čím bránili kolapsu zdravotnej starostlivosť na vlastné náklady aj riziko. Čím väčší dlh nemocnice vytvorili, tým viac budú teraz odmenené, zatiaľ čo dobre hospodáriace nemocnice nedostanú nič. Toto opatrenie deformuje trh tým najhorším spôsobom a míňa peniaze ľudí na niečo, čo už predtým štyrikrát zlyhalo. Nič na tom nemení ani požiadavka ozdravného plánu pre nemocnice, pretože ak sa tento plán následne nedodrží, zadlžené nemocnice nebudú schopné už minuté peniaze vrátiť, inak by sa ešte viac zadĺžili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SMIEŠNE RIEŠENIA NA ZAPLAKANIE

Ministerstvo prichádza so starými údajmi, je smiešne v novembri uvádzať dáta za 1. štvrťrok. Informácia je takto veľmi skreslená a verejnosť nedostáva pravdivý obraz o situácii. Faktom ale je, že štátne univerzitné a fakultné nemocnice nesú leví podiel na celkovom dlhu nemocníc.

Príčiny zadĺženia nie sú identifikované správne, univerzitné a fakultné nemocnice (UN a FN) dostávajú za ukončené hospitalizácie podstatne vyššie sumy než všeobecné nemocnice. DRG bude mať tendenciu platby nemocniciam znižovať, tj. príjmy UN a FN skôr poklesnú. Navyše charakter výkonov - case mix v UN a FN sa od všeobecných nemocníc zásadne neodlišuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky uvedené čísla sú zatiaľ len na papieri, ktorý znesie všetko. V roku 2016 sa zadlžovanie zrýchlilo - a MZ SR považuje za úspech, že toto zrýchlenie zadlžovania nemá také tempo ako v roku 2015 ! Podobne sa hodnotia čísla za prvý štvrťrok 2017. Nemocnice v zásade hospodária so stratou, ktorá je o čosi menšia než v rovnakom období 2016.

Je smiešne riešiť zadĺženie a vytváranie nového dlhu zriaďovaním ďalšieho úradu. Menej smiešne príde to, že nie je vôbec jasné, kedy nemocnice prestanú byť stratové.

Okrem toho, toto je len prvý krok k ich ozdraveniu. Nemocnice so sebou ťahajú obrovský investičný dlh, roky sa nerekonštruovalo, viď napr. problém s kúrením na Antolskej, stav Mickiewiczovej, či Kramárov. O novej technike ani nehovoriac. A kým FN a UN nebudú serióznym partnerom, nebude možná spolupráca s firmami na budovaní špičkových pracovísk a centier excelentnej medicíny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

VÝSLEDOK

Toto oddlženie zakonzervuje neprijateľný stav FN a UN, neprinesie nijaké podstatné zlepšenie ich situácie a po 3-5 rokoch bude nutné oddlžovať znova, pritom nemocnice budú v ešte horšom stave a bez modernej techniky. Pacient nepocíti vôbec žiadne zlepšenie, nakoľko peniaze, ktoré sa plánujú vyplatiť už sú dávno minuté. Trápi vás stav našich nemocníc, (často právom) naštvaní zdravotnícki personál, bordel a chaos v nemocniciach, vybavenosť pri ktorej si musíte doniesť ešte aj toaletný papier? Tak vedzte, že tento "luxus" ste mali na dlh. Zdravotníctvo si nemôže dovoliť ani len ten bordel čo máme v nemocniciach. A vláda už druhý rok historicky znížila príspevok na zdravotníctvo. Vraví, že veď ľudia platia dosť na odvodoch, štát toľko nemusí... Chvála bohu, aspoň zostáva na sociálne balíčky. 

Zobuďte ma prosím, keď sa do vlády dostane odvážny politik schopný riešiť príčinu a nie následok. 

 

Volám sa Janka Cigániková, som členkou Zdravotníckeho tímu SaS a spolu s kolegami bojujeme v parlamente za to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. Na Facebooku ma môžete sledovať TU a na Instagrame TU.

Ak sa vám text páčil, podporte ho zvýšením karmy pod blogom, zvýšite tak jeho čítanosť. Ďakujem

Janka Bittó Cigániková

Janka Bittó Cigániková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  174
  •  | 
  • Páči sa:  1 628x

Lepší svet pre mňa nie je frázou, ale každodenným úsilím. Pracujem na sebe, aby som mohla k takému svetu prispieť. Mám dvoch synov, vyštudovala som riadenie verejnej správy a manažment zdravotníctva a som tímlíderkou SaS pre zdravotníctvo a poslankyňa NR SR. Zoznam autorových rubrík:  ZdravotníctvoBoj za práva žienVojna na UkrajineNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu